Vad händer när man skrotar bilen i Stockholm?

Det är lätt att tro att man bara trycker ihop bilen och slänger den på tippen. När man skrotar bilen i Stockholm ska den både demonteras och tömmas på vätska.

På grund av saker som motorfel eller en avställd bil kan fordonet inte köras till skroten av ägaren. Då har de flesta bilskrotar en hämtservice som man kan boka för en liten summa. När bilen hämtas lämnar man även den gula delen av registreringsbeviset som sedan skrotupplaget använder för att avregistrera bilen.

När bilen kommit till skroten börjar personalen med att tömma den på vätskor som motorolja, drivmedel och annat. Först därefter kan de skicka in ett skrotningsintyg till Transportstyrelsen. Förutom att tömma bilen på vätskor tar man om hand krockkudde, motor och andra delar som kan återanvändas. Däribland finns även saker som backspeglar, fälgar och avgassystem.

Bra för miljön att skrota bilen

Genom att tömma bilen på vätskor säkerställer man att de inte hamnar i marken och förs vidare till grundvattnet. Att spara delar och sälja vidare till konsumenter gör även att färre nya produkter köps. De olika metallerna som tas ur bilarna säljs även de, och en hel del av det som återanvänds hittar vi faktiskt i nytillverkade bilar.

När bilen är helt demonterad är det dags för pressen. Där trycks karossen ihop till en betydligt mindre bit plåt för att användas igen. Kanske har många en illusion av att bilarna samlas på hög när man bestämmer sig för att skrota bilen i Stockholm, men det stämmer inte alls. Allt tas tillvara eller källsorteras på bästa sätt. Läs mer om alla fördelar du kan få ut av att skrota bilen hos detta företag: www.skrotabilen.nu

Det här inlägget var postat i Bilar.