I utbildning och praktiskt slutprov för MC kort ingår att träna på att krypköra och svänga på samma gång. Övningsbanor finns till exempel i Stockholm.
Sakta, sakta kryper du fram. En försiktig sväng. Justera hastigheten med dragläget. Första växeln ligger i, vänsterhanden på kopplingen, högerhanden på gasen. Plötsligt tappar du balansen. Instinktivt använder du handbromsen. Genast välter motorcykeln. Du har ingen chans att rädda situationen. “Hur gick det”, ropar körläraren, “är du okej?”
Själv svär du mest över hur korkad du varit. Det går inte att använda handbromsen när man svänger och krypkör med motorcykel. När ska du lära dig att endast använda fotbromsen? Körläraren är mest orolig för att du skadat dig. Men det är inte direkt någon risk i den låga hastigheten, åtminstone så länge motorcykeln inte hamnat över din fot.
Att köra långsamt är det svåraste när man tar MC kort
Du befinner dig på låghastighetsbanan för att träna manövrering i låg fart. Det är ett obligatoriskt moment för att ta MC-kort i Stockholm (och på alla andra ställen). Motorcykeln är försedd med skyddande störtbågar på sidorna. Du är varken den första eller den sista som välter på banan. För många som ska ta MC-kort är detta det allra svåraste momentet.
Att köra fort är sällan ett problem, men att köra långsamt kan verkligen vara det. Det är därför som det är så bra att träna mycket på det under utbildningen. Momentet ingår också i uppkörningen så det måste sitta i ryggmärgen hur man ska göra. Annars riskerar nervositeten att ta överhanden på uppkörningen och då är misslyckandet ett faktum.