Halkbana – pengarna i sjön?

Det är inte långt kvar nu tills jag ska köra upp och jag känner hur nervositeten börjar krypa fram. Jag kommer ju från en mindre by ute på landet och har för mesta dels övningskört i krokarna här, men självklart också mer innerstan i Stockholm med tanke på att uppkörningen kommer att ske där. Min dröm är ju att skaffa en bostad mer centralt i Stockholm i framtiden och då känns det oerhört skönt att ha körkortet i handen så att jag smidigt kan ta mig från landet till mitt nya hem titt som tätt. Halkbanan ska jag göra nästa vecka, men är den verkligen så onödig som många andra säger att den är?

Ser man till alla de moment som måste genomföras innan man äntligen får sitt körkort i handen så pekar många på att ett av dem är direkt onödigt: halkbana. Det vill säga, en elev i Stockholm betalar en ganska ansenlig summa pengar för att genomföra en utbildning på en halkbana och löper heller ingen risk att bli underkänd. Halkbana är en del av en utbildning och är inget prov i samma bemärkelse som uppkörning och teori; men den ingår, den måste genomföras och på samma sätt som den så kallade riskettan så är halkbana ett obligatorisk moment.

Onödigt? Inte alls – tvärtom enligt mitt tycke! En halkbana är en absolut nödvändighet och det många missar är att man faktiskt kan bli underkänd – det händer inte ofta; men om en elev i Stockholm kommer och visar sig ha så ringa kunskaper kring bilkörning eller där han inte tar utbildning på allvar – ja, då kan han också tvingas göra om sin halkbanekörning. Det är också av en anledningen som man brukar rekommendera halkbana i slutet av utbildningen och detta för att vi elever ska kunna ha skaffat oss tillräckligt med kunskaper för att klara de utmaningar som testet består av.

För att förstå vikten av halkbanan och nödvändigheten kring denna utbildning så måste vi se till vårt svenska klimat. Det är inte ovanligt med snö, det är inte ovanligt med isiga vägar och det är inte ovanligt med underkylt regn. Hur ska man kunna hantera en sådan situation om man aldrig suttit bakom ratten i ett liknande läge?

Utbildning på halkbana kan rädda liv

Kort och gott; på samma sätt som det är nödvändigt att lära sig om andra risker i trafiken samt hur exempelvis droger, trötthet och alkohol påverkar så måste vi också få en känsla av hur en bil – och hur man själv! – reagerar på ett halt underlag. Det kan vara skillnaden mellan liv och död och därför så ska man inte se halkbana som en kostnad – jag tycker man ska se detta moment som en nödvändig investering i sitt framtida liv.

En iskall dag i Stockholm, snö överallt, ett övergångsställe och en person som plötsligt stiger ut i vägen. Hur agerar du? Efter en halkbana så har man större chans att rädda både sitt egna och den andre personens  liv.